Akpa sponsorluğunda düzenlenen 51. TAYK Deniz Kuvvetleri Kupası Yat Yarışında IRC1 sınıfında Balanu Mary powered by Mars Athletic ile 1. olduk. 🥇 22 Temmuz Cumartesi saat 12.00 da Çengelköy Galatasaray Adası arasından başladığımız Güney Yarışını, Bodrum Turgut Reis’de bulunan Çatal ada önüne bitirdik. 400 deniz mili mesafeli Türkiyenin en zor ve en prestijli yat yarışını toplam 64 saat 43 dakikada 18 saniyede tamamladık (2 gün 16 saat 43 dakika 18 saniye).

2009 yılında IRC3 sınıfında Petek teknesi ile, 2015 yılında IRC3 sınıfında Falcon teknesi ile iki etap üzerinden kazandığımız bu muhteşem yarışı 2022 senesinde tek etap üzerinden IRC1 sınıfında Mary teknesi ile kazanmak bizleri inanılmaz mutlu etti. Her zaman söylediğimiz gibi yarış kazanmak başarı, şampiyon olabilecek kadar kazanmak daha büyük başarı ama tüm bunları tekrar edebilmek bizler için çok özel oluyor.

Yarış düşük sayılabilecek kuzeyli hava ile başladı. Start düdüğünden az önce balonumuzu bastık ve görece temiz bir yerden yarışa başladık. Hava zaten düşüktü ve ara ara gelen sağnaklar sayesinde yelkenlerimizi doldurabiliyorduk. Startan kısa bir süre sonra Beşiktaş Üsküdar arasında kuzeyli hava gücünü tamamen yitirdi ve yerini güneyli havaya bıraktı. Hzılı bir şekilde balonu indirip cenovaya geçtik ve sıkı orsa yol almaya başladık. Boğaz çıkışında hem kendi filomuzun önlerinde hem de genel yarış filosunun ön taraflarında seyir yapıyorduk. Biraz boğaz akıntısına çıktıktan sonra hedefimiz olan genel batı yönüne tramola attık ve Ataköy açıklarına kadar düşük sayılabilecek rüzgar koşullarında gayet süratli bir şekilde ve IRC1 filosunun önlerinde devam ettik. Rüzgar Ataköy’ü geçtiğimiz anda apaza kaymaya başladı ve Cenovadan A1 Balon yelkene geçtik. Güzel bir momentum yakaladık ve hemen önümüzde yer alana IRC0 tekneleri ile beraber Yeşilköy sahilinden Küçükçekmece’ye doğru ilerledik. Sonrasında hava tekrar kafaya gelince Cenova yelkene geçtik ve Güzelce açıklarında kadar gayet güzel bir hız ile filonun ön kısımlarında seyrimize devam ettik. Güzelce önlerinde sahilde hava kalmaya başlayınca rotamızı güneye çevirdik. İlk başlarda pruvamınız Kapıdağ yarımadası olsa bile en azından rüzgar vardı ve hedefe daha yakın ilerliyorduk. Ardından rüzgar oturdu ve kıça kaymaya başladı. Balon yelkene geçtik ve pruvamıza Marmara adasının kuzey ucunu alarak devam ettik. İlk gece başladı. Hızımız çok güzel oturdu ve Asmalıyı bordalayana kadar filonun ikinci teknesi olarak devam ettik. Hattımızda bulunan ve boy olarak bizden çok daha büyük olan teknelere geçilmemek mümkün değildi, çünkü fizik… 😅 ama IRC puanımızdan dolayı belli bir mesafeye kadar bunlar pek sorun olmayacaktı. Gece yarısı Marmara adasını bordaladığımız zaman adaya en yakın tekne bizdik. Kuzeyli hava gücünü yitirmeye başladı ve hızımız bir hayli düştü. Hatta bir ara bayağı durduk. Bundan dolayı yukarıdan gelen rakiplerimize yavaş yavaş geçilmeye başladık. Sonra ufak bir rüzgar alarak adanın kararsız alanından kurtulduk. Sabah gün doğarken filo Hayırsız ada önlerinde bir araya geldi ve yarış adeta yeniden başladı. Birçok rakibimiz Hoşköy açıklarında rotasını güneye çevirsede biz Çanakkale boğazı rotasında devam ettik ve güzel bir momentum yakaladık. Şarköy açıklarına geldiğimizde tüm filo adeta ip gibi dizilmiş Çanakkale Boğazına doğru ilerliyordu. Hat olarak birbirimize çok yakındık ama filodan bayağı uzakta seyire devam ediyorduk. Bolayır açıklarında filo tekrar bir araya geldi ve burada filo dizilmeye başladı. Bu ana kadar her şey istediğimiz ve hava şartlarına göre planladığımız şekilde gerçekleşti.

Tüm amacımız Çanakkale Boğazına önde girmekti ve hemen önümüzde yer alan 3 rakibimizin ardından saat 13.30 da Zincirbozan sanal şamandırasını bordalayarak boğaza filomuzun önlerinde girdik. Gelibolu ve Lapseki arasında bulunan diğer sanal şamandıramızı da iskelede bırakarak Çanakkale 18 Mart Köprüsünün altında bulunan sanal şamandıralara doğru yöneldik. Nara burnuna geldiğimiz sırada sanal şamadıraları geçerken biraz fazla defansif davrandık ve Eceabat’a fazla yaklaştık. Dolayısı ile Kilitbahir sanal şamandırasını tutturmak için biraz fazla dar açıda kaldık. Kilitbahir sanal şamandırasına geldiğimiz sırada A1 asimetrik balondan tekrar simetrik balona geçtik ve Boğaz çıkışı olan Seddülbahir Kumkale arasına ilerlemeye başladık. 23 Temmuz Saat 18.30 da Çanakkale Boğazından çıktık.

Çanakkale Boğazından çıktıktan sonra rotamızı geçtiğimiz yıllarda 1. Etap sonu olan Bozcada’ya çevirdik. Adayı bordalayıp batı ucuna geldiğimiz sırada hava kalmaya başladı ve ufak bir duraksamanın ardından pruvamızda bulunan taze hava ile birlikte Midilli adasının batı ucu olan Sigri’ye yöneldik. İkinci gece başladı. Gece ay olmadığı için gökyüzü harika görünüyordu. Samanyolu ve yıldızlar muhteşemdi. O sırada bizi ilk başta oldukça şaşırtan bir olaya tanık olduk. Tem tepemizde bilim kurgu filimlerinde olduğu gibi uçan tren gibi bir şey geçiyordu. Sonunda geldiler diye heyecanlanırken aslında Elon Musk’ın sahibi olduğu SpaceX firmasının internet sağlayıcısı olan Starlink uydu takımyıldızı olduğunun farkına vardık. 😅 Bir an için güzel hayallerdi ve gerçekten çok alçaktan geçiyor ve çok güzel görünüyordu. 😄  Sabaha karşı filo Midilli ve Sakız adası arasında adeta yeniden yarışa başlar gibi dizildi ve rotamız gereği Koyun adasına doğru yöneldi. Bizim amacımız Sakız adasının kuzey batı ucuna kadar inip oradan aldığımız tahmine göre kıyı kıyı çeşme kanalına yönelmekti ama rüzgar yönü dramatik bir şekilde değişince Doğu yönü olan Karanburun’a doğru kavança attık ve güzel bir momentum yakaladık. Çeşme kanalına girerken filo ikiye ayrıldı. Biz öncü grup ile kanala girdik. Kanalda havanın sertlemesi alt baskı halatımız yerinden çıktı ve balon gezinmeye başlayınca broşa girdik. Ardından balonu indirip bir müddet cenova ana yelken devam ettik. Sonrasında hava oturunca A3 asimetrik balona geçtik. Süngü kaya adasını sancakta bırakıp Karaabdullah burnunu dönünce pruvamızı sondan bir önceki düzlük olan Samos adası ve Furni takım adaları arasında yer alan Furni kanalına doğru çevirdik. Yol aldıkça rüzgar şiddetini arttırmaya başladı ve hava 20-25 knot arasına oturdu. Furni kanalına yaklaştıkça hem dalgalar büyümeye hemde rüzgar şiddetini arttırmaya başladı. Bu kolda bir parça geri düştük ama önümüzde yer alan 3 rakibimiz çok rahat görebiliyorduk ve her şey kontrolümüz altındaydı. Puan avantajımızdan dolayı hem havanın kararmaya başlaması hemde rüzgarın sertleşmesinden ötürü biraz defansıif davranmaya başladık. Tam kanala yaklaşırken garip bir şeyler olmaya başladı. Hava kalmaya başladı ve tam kanal geçişinde rüzgar her tarafan gelmeye başladı. 3. gece başladı. Dalgalar aynı çamaşır makinası gibi bizi sallamaya başladı. Bu kararsız ortamda yaklaşık 10 dakika geçirdikten sonra rüzgar Samos tarafından tazelemeye başladı ve yavaş tekne hızlanmaya başladı. Rüzgar oturduğu anda açıdan dolayı tekrar A1 asimetrik balona döndük. Hızımız çok güzel oturdu, dalgalar tam arkamızda bize sürekli sörf yaptırıyordu. Hava Samos tarafına fazla kaymama başladı ve bundan dolayı kafamıza geliyordu. Rüzgarın sıcaklığı dramatik bir şekilde arttı, sanki fönle bize hava üfleniyor gibiydi derken gelen sağnakta bir broş daha geldi. 😅 Doğal olarak balonu indirdik ve yola cenova ana yelken devam etemeye karar verdik. Neta olduğumuz anda tepeden yine Starlink geçiyordu… Her ne kadar birincilik pozisyonumuz için rahat olsakda önden biraz kopmaya başladık. Yapılacak tek şey vardı yeniden balon basmak ve hızlanmak. Bu sefer mevcut hava koşulları için çok daha uygun olan simetrik balon S2 ye geçtik. Hızımız yeniden arttı farkı korumaya başladık. Finiş hattının olduğu Bodrum Turgutreis açıklarındaki Çatal ada geçmiş yıllarda hep sorun olmuştu. Genelde rüzgar adaya yaklaşırken kalmaya başlıyordu, yine öyle oldu. Öndeki tekneler yavaşladı, yaklaştıkça bize yavaşladık ve hava tekrar apaza geldiği için A1 asimetrik balona geri döndük. Çavuş adasına yaklaşırken rüzgar tekrar pupaya gelmeye başladı ve simetrik balon S1,5 a döndük. Denizin yüzeyiden havanın stabil olduğu anlaşıyordu ve finiş hattı artık belirmeye başladı. Pruvamızda bitişi tutturuyorduk ve o sırada en keyfli anonslarımızdan birini yaptık “komite botu komite botu Mary, finiş hattına yaklaşıyoruz”. ☺️ Bottan takipteyiz teyidini aldık ve yaklaşık 5 dakika içinde bu büyük yarışı 25 Temmuz Pazartesi sabaha karşı 04.43 de toplam 2 gün 16 saat 43 dakika 18 saniyede tamamladık. 🏁

Bizler için inanılmaz yorucu, bir o kadar keyifli ve gurur verici bir yarış oldu. Çok şeyler öğrendik, biraz daha büyüdük. Her zaman olduğu gibi elimizden gelenin en iyisini yaptık. Neredeyse hiç uyumadık, çok çalıştık. Koşullar ne gerektiriyorsa onu yaptık. Çeşme kanalı önlerinde biraz daha şanslı olabilsek kanala çok daha önce girip belkide tüm filoda en iyi zamanı yapabilirdik. IRC1 filosunda bulunan 9 rakibimizi geride bıraktık. IRC0 ve IRC1 filosunda en iyi zamanı yaptık. Sonuçtan ve ve verdiğimiz mücadeleden ötürü çok mutlu ve gururluyuz. 😄 Elimizden geldiği kadar her sene bu büyük yelken yarışına katılacağız. Bizlere yarışın hazırlanma aşamasından yarış sonunda kadar destek olan aile ve dostlarımıza sonsuz teşekkür ederiz. 🙏 Yarış sonunda gelen nazik tebrik mesajları için ayrıca çok teşekkür ederiz. 🙏⛵️ Akpa TAYK Deniz Kuvvetleri Kupası Yat Yarışında sponsorlarımız olan Balanu ve Mars Athletic Club’a teşekkür ederiz. 🙏  Bir büyük teşekkür de bizleri güvenli ve başarılı bir şekilde taşıyan X-Yachts‘ın X-35 modeli olan kızımız Mary için 🙏 Gelecek sene daha iyisini yapabilmek dileğiyle… 🍀⛵️